Banning Lezing 2024 door Frans Timmermans

Op woensdag 21 februari spreekt Frans Timmermans in de Rode Hoed te Amsterdam de vierde Banning Lezing uit. De lezing is een initiatief van de Banning Vereniging, met als doel de spreker uit te dagen om in de geest van Willem Banning te reflecteren op achterliggende waarden en overtuigingen – en hoe dit aanzet tot politiek handelen. We nodigen iedereen van harte uit om hierbij aanwezig te zijn.

Frans: “Op een paar uur vliegen van Nederland woedt een gruwelijke loopgravenoorlog, gestart door een dictator die niet zal stoppen als hij niet gestopt wordt. En overal in Europa winnen ‘eigen volk eerst’ nationalisten aan invloed en macht. Het is van groot belang om zowel een tegenoffensief te voeren om die bewegingen de wind uit de zeilen te halen als om de voedingsbodem ervan te adresseren. Alleen zo kunnen we onze samenlevingen weerbaar maken tegen angst en verdeeldheid. Slagen we daar niet in, geven we toe aan onverschilligheid en angst, dan spelen we de dictator in het oosten in de kaart en zetten we de toekomst van Europa fundamenteel op het spel.”

Sinds 2018 wordt iedere twee jaar – gelijktijdig met de uitreiking van de Banning Prijs – de Banning Lezing uitgesproken in de Rode Hoed te Amsterdam. De Banning Lezing is vernoemd naar Willem Banning (1888-1971) en wordt uitgesproken op zijn geboortedag. Banning was als vrijzinnig predikant een van de oprichters van de Partij van de Arbeid. De lezing is bedoeld om de discussie over waarden, levensovertuiging en sociaaldemocratie een nadere impuls te geven.

Banning Prijs 2024

Voorafgaand aan de lezing reikt PvdA-Europarlementariër Mohammed Chahim als juryvoorzitter de Banning Prijs 2024 uit. Uitnodiging aan jonge denkers was dit jaar hun eigen perspectief op de veelbesproken vraag naar klimaatrechtvaardigheid in 2000 woorden uiteen te zetten.

• Datum: 21 februari 2024
  • Tijd: 19:30 (inloop vanaf 19:00)
  • Locatie: de Rode Hoed, Keizersgracht 102, Amsterdam
  • Toegang: gratis voor GroenLinks- of PvdA-leden (bij aanmelding)